Mönster till Sagolik knutmössa med öronlappar

 
Detta mönster kom till av den anledningen att jag fullkomligen älskar mössor med en knut upptill. Jag skapade först en sådan till min dotter för att sedan bli inspirerad att skapa en till våran kommande bebis, dock med öronlappar och band då det värsta som finns är mössor som inte vill sitta kvar.
 
Likt mina vanliga skapelser så har jag provat mig fram tills jag fått till det som jag velat.
 
Jag har använt mig av Sarek, 100% ull till strumpstickor i stl 5 och virknål 4.
Stickfasthet 15 m på 10 cm. Mössan passar åldern 1-3 mån.
 
Mössan:
Börja med att lägga upp 48 maskor som du fördelar jämnt på 4 stickor. Sticka sedan slätstickning i 20 v, därefter stickar du 2:a och 3:e m, 2 r tills på varje st, därefter 1 v slätst vanligt. Gör så tills du har 8 m kvar. Dessa stickar du slätst 7 cm. Minska med 2 r tills tills du har 4 m kvar och trä igenom tråden på de återstående m.
 
Öronlapparna:
På tredje raden av avigsidan (där mössan har 'rullat ihop sig') virkar du 1 hst i varje maska 10 ggr och vänder med 1 lm och fortsätter sedan att göra likadant på andra varvet. På tredje varvet virkar du 9 hst och vänder med 1 lm. På fjärde varvet virkar du 1 hst i första m, hoppar över nästa m och virkar 1 hst i vardera m till näst sista som du hoppar över och avslutar med 1 hst och vänder med 1 lm. Minska likadant på femte och stjätte varvet tills du kan virka 3 hst därefter gör du 50 lm vilket blir själva bandet och knyter trådarna. Virka sedan en likdan öronlapp inkl band på andra sidan. Fäst sedan alla lösa trådar.
 
Gör sedan en knut på toppen av mössan och din mössa är klar!

Observera att mönstret endast är för privat bruk och ej försäljning.
 
Lämna gärna en kommentar om du använt dig av mitt mönster. Lycka till!
 
 

Kommentera här: